Op reis in eigen land

‘Ik sta stil bij de Nederlanders die hun land opnieuw ontdekten. Toen we met z’n allen in lockdown zaten, was ik een beetje bezorgd. Het werd van de één op de andere dag doodstil in de showrooms van ons caravan- en camperbedrijf. Ik ging mezelf bellen om te controleren of de telefoon het nog wel deed. Het duurde ongeveer acht weken en toen begon de telefoon weer te rinkelen, hij stond op een gegeven moment zelfs roodgloeiend. De campings gingen namelijk open. Als je eigen sanitair had, was je daar welkom. En dus klopten mensen bij ons aan. Met een camper of caravan kon je onderweg zijn terwijl je in thuisquarantaine zat. Dat was een ontdekking voor veel Nederlanders, want het bood de nodige veiligheid en vrijheid om eropuit te trekken. En daar snakte iedereen naar.

'We maakten een rondje in onze eigen regio en ontdekten hoe mooi die eigenlijk is.'

Mensen werden toerist in eigen land. Ineens wilden we naar de bossen en de hei. We maakten een rondje in onze eigen regio en ontdekten hoe mooi die eigenlijk is. De provincie Gelderland lijkt bijna aangelegd om te kamperen. Als je de groene wegen neemt op de kaart - de scenic route - wil je hier nooit meer weg. Ik ben hier geboren, maar pas toen ik mijn vakantiepet opzette, genoot ik van het coulisselandschap met die typische heggen.

Teams-vergadering aan de IJssel
We kregen nieuwe klanten in de winkel. Mensen die normaal gesproken op vakantie gingen met het vliegtuig en gewend waren aan hotels met roomservice. Die hadden nog nooit een camper of caravan van binnen gezien. Maar ook jongelui die met de zogenaamde schuifdeurcampers op pad gingen, zoals de bekende Volkswagen-busjes. Het liep storm. We verhuurden campers als thuiskantoor. Klanten zetten hun camper aan de IJssel met uitzicht op het water en deden daar Teams-meetings. Hun collega’s keken met jaloezie toe vanuit hun zolderkamers in de Randstad. De camper en de caravan had nog niet heel lang geleden een saai en burgerlijk imago. Dat veranderde. Onze verkoop verdubbelde en onze verhuur verdrievoudigde zelfs. Je zou bijna denken dat de camperbusiness de hele coronapandemie heeft verzonnen.
 
De coronaperiode heeft ervoor gezorgd dat we Nederland weer ontdekten en waardeerden. En ik merk dat mensen dat blijven doen, ook al is de pandemie voorbij. Ik heb best veel klanten die digital nomads zijn geworden: ze hebben alleen een laptop en een internetverbinding nodig om te werken. We zijn op een andere manier gaan kijken naar onze omgeving, maar ook naar ons werk en onze vrije tijd. Het is nu veel meer met elkaar verweven dan voor corona.’
 

Verteller

Leon Bruggink (53 jaar)

Eigenaar Bruggink Caravans en Campers